Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Oświadczenie OMODA & JAECOO w związku z materiałem TVN Turbo w programie Moto Kombat

| Wydarzenia

W związku z opublikowanym przez TVN Turbo materiałem wideo w programie Moto Kombat, dostępnym na kanale YouTube TVN Turbo, w którym zaprezentowano incydent dotyczący wyrwania kolumny kierowniczej w modelu OMODA 5 podczas nieformalnego testu, marka OMODA & JAECOO pragnie przekazać stanowisko i wyjaśnienie dla klientów, partnerów oraz wszystkich zainteresowanych.

 

OMODA & JAECOO z szacunkiem odnosi się do roli niezależnych mediów oraz znaczenia dziennikarstwa motoryzacyjnego, szczególnie w zakresie testowania i oceny pojazdów w różnych warunkach użytkowania. 

 

Wspomniany materiał wywołał duże zainteresowanie opinii publicznej oraz pytania dotyczące bezpieczeństwa i jakości naszych samochodów. Po analizie sytuacji pragniemy zatem przedstawić kilka istotnych faktów, z zastrzeżeniem jak niżej.

 

  • Incydent zaprezentowany w materiale TVN Turbo zaistniał podczas ekstremalnego, niezależnego testu, który nie odzwierciedla normalnych warunków użytkowania pojazdu.
  • Nie kwestionujemy samego nagrania, jednak podkreślamy, że nie otrzymaliśmy żadnych danych technicznych, ani oficjalnej dokumentacji ze zdarzenia, której, wedle uzyskanych informacji, redakcja TVN Turbo nie posiada.

Przechodząc do meritum niniejszego oświadczenia, pragniemy podkreślić, że konstrukcja kolumny kierowniczej modelu OMODA 5 została zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie kierowcy i jest zgodna z regulaminem ECE R12, dotyczącego zabezpieczenia kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy w przypadku zderzenia.

 

System regulacji pozwala na dostosowanie położenia kierownicy w pionie i wzdłuż osi kolumny bez użycia siły, zgodnie z wytycznymi zawartymi w instrukcji obsługi pojazdu OMODA 5

 

W materiale wideo obserwujemy sytuację zwolnienia blokady regulacji, po czym kilkukrotnie wykonano energiczne ruchy przód, tył, góra, dół, wykorzystując siłę mięśni prowadzącego test oraz bezwładność masy górnej części kolumny kierowniczej wraz z kołem kierownicy i poduszką powietrzną. Kompletna kolumna kierownicy waży ok. 9 kg, koło kierownicy - 1,3 kg, natomiast poduszka powietrzna - 1 kg. Testujący wykonał gwałtowne ruchy, które możemy oszacować na 1/3 wagi kolumny kierownicy (3 kg) wraz z kierownicą (1 kg) i poduszką (1,3 kg), uzyskując masę ok. 5,5 kg. Górne mocowania wykonane są w sposób intencjonalnie pozwalający na uwolnienie kolumny kierownicy w przypadku, kiedy siła na nią działająca przekroczy ich wytrzymałość. 

 

Możemy przyjąć, że kiedy rosły mężczyzna używa całej siły swych rąk, połączonej z energią kinetyczną 5,5 kg masy, by przełamać intencjonalnie stworzone ku temu zabezpieczenie, to zadziała ono prawidłowo i ustąpi takiej sile. 

 

Wbrew kontrowersyjnym interpretacjom, zabezpieczenie zadziałało zatem dokładnie tak, jak zostało zaprojektowane. W momencie przekroczenia siły progowej górne mocowanie, wykonane z lekkiego stopu i zintegrowane za pomocą plastikowego wtrysku, ustąpiło, pozwalając na przesunięcie całej kolumny. 

 

Górne mocowanie kolumny kierowniczej w sprawnym samochodzie oraz po wyrwaniu elementu przykręcanego do wzmocnienia deski rozdzielczej, zobrazowano na załączonych zdjęciach (ZDJĘCIE 1 i ZDJĘCIE 2). Jak widać, trapezowy klocek ze stopu lekkiego jest wsunięty w blaszaną obejmę mechanizmu regulacji oraz zablokowany w swej pozycji za pomocą wtrysku plastiku. Strzałką zaznaczono odpowiednio: miejsce wtrysku plastiku pomiędzy elementami mocowania w sprawnym samochodzie (ZDJĘCIE 1) oraz pozostałości plastiku spajającego oba elementy mocowania po wyrwaniu elementu przykręcanego do wzmocnienia deski rozdzielczej (ZDJĘCIE 2).

 

Warto również odnieść się do wątpliwości, czy kolumnę można było całkowicie wyjąć bez rozłączania przewodów elektrycznych. Odpowiedź brzmi - tak. Jest to również zamierzone rozwiązanie konstrukcyjne - teleskopowe połączenie wałka kierowniczego nie jest zamknięte, a zatrzaski elektryczne zabezpieczają złącza przed przypadkowym rozłączeniem, jednocześnie umożliwiając ich demontaż bez ryzyka uszkodzenia przewodów czy zwarcia. 

 

W samochodach produkowanych przez  Grupę CHERY (w tym OMODA 5) powyższe rozwiązania konstrukcyjne pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa kierowcy. Dzięki celowo elastycznym zabezpieczeniom, służby ratunkowe nie muszą używać ciężkiego sprzętu, by uwolnić kierowcę zakleszczonego przez kolumnę, zwiększając szanse na przeżycie.

 

Pod względem certyfikatów bezpieczeństwa, OMODA 5 uzyskała najwyższe możliwe noty pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP, ANCAP oraz ASEAN NCAP, co świadczy o standardach bezpieczeństwa na najwyższym światowym poziomie.

 

Podsumowując:

 

  • Kolumna kierownicza zachowała się zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi, zadziałało zabezpieczenie przewidziane na wypadek nadzwyczajnego uderzenia.
  • Nie doszło do żadnego defektu produkcyjnego ani wady materiałowej.
  • Naszym priorytetem pozostaje bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, a także przejrzystość i otwartość w komunikacji z klientami.

Doceniamy wagę niezależnych testów i opinii, jednak apelujemy o rozwagę w sposobie przeprowadzania eksperymentów, zwłaszcza tych, które mogą nie odzwierciedlać rzeczywistego użytkowania i prowadzić do nieuzasadnionego niepokoju wśród klientów.

 

Dziękujemy za zaufanie naszych klientów w Polsce. Jesteśmy otwarci na konstruktywny dialog z mediami i użytkownikami naszych pojazdów, a nasza misja pozostaje niezmienna - oferować bezpieczne, innowacyjne i niezawodne samochody. 

 

***

O marce OMODA & JAECOO

OMODA & JAECOO to pionierska marka motoryzacyjna należąca do wiodącego chińskiego producenta samochodów, Grupy CHERY. Dedykowana innowacyjnym i zrównoważonym rozwiązaniom w zakresie mobilności, OMODA & JAECOO jest uosobieniem młodości, indywidualizmu i globalizacji, oferując różnorodną gamę pojazdów, w tym SUV-y typu crossover i miejskie SUV-y terenowe. Dzięki nowoczesnemu designowi, zaawansowanej, inteligentnej technologii i wyjątkowej wydajności, OMODA & JAECOO ma sprostać zmieniającym się potrzebom współczesnych kierowców. OMODA & JAECOO stawia na pierwszym miejscu wygodę użytkownika i zrównoważony styl życia, w który wpisane są nowe technologie. 

O Grupie CHERY

W 2024 r. skumulowana sprzedaż samochodów Grupa CHERY osiągnęła historyczny poziom ponad 2 600 000 sztuk, wzrastając o 38,4% w odniesieniu do roku poprzedniego i znacznie przekraczając średnią wzrostu branży. Roczne przychody Grupy po raz pierwszy przekroczyły 283 miliardów PLN, przy wzroście rok do roku o ponad 50%. Grupa wyeksportowała ponad 1 140 000 pojazdów (wzrost o 21.4% rok do roku), utrzymując pozycję największego chińskiego eksportera samochodów osobowych przez 22 lata z rzędu. Obecnie Grupa CHERY posiada bazę ponad 15 milionów klientów na całym świecie.

 

 

Kontakt: pr@omodaauto.pl 

 

Biuro Prasowe